-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16600 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

فلسفه ترغيب به استلام(دست كشيدن) حجر الاسود چيست؟
با توجه به ويژگيهاي معنوي حجر الأسود ترغيب فراواني به استلام آن شده است، از اين رو مستحب است دست طواف كننده به آن برسد و شايسته است آنانكه طواف مستحبي به جا مي آورند كساني را كه طواف واجب انجام مي دهند در استلام و بوسيدن حجر الأسود بر خود مقدم داشته مزاحم آنان نشوند.(وسائل الشيعه 9/422 ـ 402)

حكيم متألّه، استاد الهي قمشه اي (قدس الله ) در اين باره فرموده است: حجر الأسود، خال لب لعل است و اين خال را هنگام وصال و حضور در پيشگاه محبوب حقيقي ببوس:

چون جان شود محرم، به تن احرام گيري
كز وعدة ديدار جانان كام گيري

وز زمزم چاه زنخدان جام گيــــــــري
بوسي حجرخال لب لعل نگاران


(كليات ديوان الهي قميشه اي ،بخش اسرارحج / 956)

همان گونه كه كعبه تنزل بيت معمور و عرش خداست حجرالاسود نيزبه منزله دست راست پروردگار است پس زائرهنگام استلام حجربا دست راست خدا بيعت مي‎كند. از اين رو امام سجاد(ع) آنگاه كه به شبلي فرمود: «آيا با حجرالاسود مصافحه كردي؟ ضجه‎اي كرد كه نزديك بود مدحوش شود سپس فرمود كسي كه بر حجرالأسود دست گذارد با خدا مصافحه كرده است.

اين از آن روست كه حجرالاسود يمين الله ودست خدا درزمين است .(وسائل الشيعه 9/406 ) .

اگرچه رسول اكرم (ص )فرمود :هردو دست خداي سبحان راست است «كلتا يديه يمين»(همان 11/432) ليكن او دستي به گونةانسانها ندارد تادست راست وچپ داشته باشد.اومجردمحض بوده منزه ازجسم وجسمانيّات است ،بلكه اين تشبيه از باب معقول به محسوس است .اوبراي اينكه درنشئه طبيعت وحس،محل ميثاقي داشته باشد ،فرمان داد تاكعبه اي ساختند ودرركني از اركان آن ،سنگ خاصي به عنوان «يمين الله في أرضه »قراردادند .

حاصل اينكه ،سردست زدن به حجرالاسود اين است كه زائربدين وسيله متعهد مي شود وبا خداي سبحان پيمان مي بندد تا ديگر دست خود را به گناه نيالايد ،ربا ورشوه ندهد ونگيرد ،امضاي باطل نكند و...پس راز اصرارمتشرعان بر استلام حجر ،امضاي اين تعّهد وتأكيد براين پيمان است كه «خدايا ! حال كه دستم به نشان ميثاق تودرزمين رسيد هرگز دست به بيگانه نمي دهم ».بنابراين ،اگرمسئولان سياسي كشورهاي اسلامي حجرالأسود را با توجه به سرّ آن استلام كنند،ديگر دست خيانت به استكبارشرق وغرب نخواهند دادودست دردست سياست بازان نمي گذارند .

: آية الله جوادي آملي
صهباي حج

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.